Motorblok en motorruimte

Het houdt natuurlijk nooit op. Een blik onder de motorkap maakte me niet echt vrolijk. Alles zag er niet alleen oud en vuil uit maar het was er ook erg druk met de smogpomp en de aftermarket brakebooster op het linker binnenscherm.

 

De smogpomp met alle pijpen ging eruit, de gaten in de kop werden afgedicht met speciaal op maat gemaakte doppen. De aftermarket rembooster moest ook het veld ruimen, het originele luchtfilter verdween ook, de stuurbekrachtigingspomp werd voorzien van een nieuw binnenwerk en aan de buitenkant netjes opgeknapt, de bevestigingsbeugel gepoedercoat. Uiteindelijk werd dit het rijtje nieuwe onderdelen:

- Ford Motorsport nokkenas
- Nieuwe hydraulische klepstoters
- Edelbrock 1406 4V 600cfm carburateur
- Gepolijst 4V aluminium inlaatspruitstuk (tot 6000rpm)
- Full-length Dynomax headers met ceramische coating
- Nieuwe timing-chain en tandwielen
- Ford Motorsport open luchtfilter
- Chromen Export Brace
- Chromen Monte Carlo Bar
- Pertronics I electronische pickup (vervanger voor de contactpunten)
- Pertronics Flame Thrower bobine
- Chromen PCV filter
- Flexfan
- Chromen oliepijlstok met blauwe Ford-knop
- Chromen versnellingsbakolie pijlstok
- Nieuwe vacuümvervroeger
- Chromen dynamo ophangbeugel
- Nieuwe waterpomp (General Mogul)
- Ford Motorsport gepolijste aluminium klepdeksels
- 3-rijen radiateur
- Hardi electrische brandstofpomp
- Dubbele hoofdremcilinder
- Rembekrachtiger
- Remdrukverdeler voor/achter
- Aangepaste slangen/buizen verwarming

Plus natuurlijk zo hier en daar nog een boutje en moertje..... het liefste RVS als het even kan!

 

Zo zag het er toen ongeveer uit met de eerste set Pertronics bougiekabels. Al een heel stuk beter, maar uiteindelijk toch weer niet naar mijn zin.

 

Natuurlijk ging dit ook allemaal niet zo gemakkelijk. Bij het nieuwe aluminium inlaatspruitstuk had ik een setje nieuwe draadeindjes gekregen om het op het blok vat te zetten. Draadeindjes in de kop gedraaid, siliconenpakking op de kop, inlaatpakking erop, daarop weer siliconenpakking en hop het spruitstuk erop! Toen bleken de nieuwe draadeindjes maar net één gang schroefdraad boven het spruitstuk uit te komen! Na heel veel friemelen en stress dat de siliconenpakking op zou drogen heb ik de draadeinden allemaal zoveel terug kunnen draaien dat er precies een moer helemaal op het schroefdraad kon. Als ik van te voren gepast had dan had ik toch een stuk minder stress gehad....

In tweede instantie heb ik er een kunststof spacer tussen gezet om er voor te zorgen dat de carburateur wat minder warm werd in verband met vapour-lock problemen. De lelijke slangen voor de verwarmingsradiateur vervangen door een paar mooie pijpjes, de PCV afzuigslang door een maai RVS pijpje en de PCV-klep vernieuwd.

 


De mooie nieuwe glimmende Edelbrock 1406 4V 600CFM carburateur.


 

Het nieuwe binnenwerk wat ik voor de stuurbekrachtigingspomp gekocht had zag er wat anders uit dan het oude binnenwerk. Ik kon dan ook niet helemaal goed zien hoe het nieuwe binnenwerk er in zou moeten. Toen de pomp weer in elkaar zat had ik geen oliedruk. Na geruime tijd tobben heb ik alsnog het binnenwerk omgedraaid en het probleem was opgelost: ik had oliedruk! Het volgende probleem diende zich echter al weer aan: de pomp lekte olie op de buitenrand, ondanks dat ik ook de grote buitenste O-ring had vervangen. Na veel tobben alles weer schoongemaakt en in elkaar gezet met O-ring en siliconenpakking. Al jaren geen lekkage meer.

 

Na deze foto is de Mustang gespoten waardoor o.a. de binnenkant van de motorkap en het deel onder de voorruit er weer een stuk frisser uit zien. De stuurbekrachtigingspomp is zwart gespoten en er zit een nieuwe 3-rijen radiateur in.

Eigenlijk is elke foto een soort van 'tussenstand', klaar ben je eigenlijk nooit....

 

 

Bougiekabels

Bougiekabels is altijd een probleem: ik erger me aan een wirwar van draden onder de motorkap. Maar zonder kabels werkt het ook niet en na diverse opties in september 2013 een nieuw plan bedacht. Niet helemaal van mezelf, wel wat ideeën opgedaan van andere auto's (geen Mustangs). Als het maar netjes is...

 

25mm aluminium pijpjes op lengte gemaakt, gaatjes in geboord en gepolijst.

 

En in december 2013 zaten ze er in:

De nieuwe verwarmingspijpjes onder het luchtfilter.

 

En nog een mooi plaatje van de beter georganiseerde voorkant met het tweede nieuwe setje 8mm Pertronics bougiekabels. Past precies door de 25mm aluminium pijpjes!

 

De brandstofleiding moet nog worden aangepast, maar dit komt toch anders te lopen als de electrische brandstofpomp achterin zit.

 

Electrische brandstofpomp

Met de nieuwe bougiekabels startte de Mustang bij de derde poging. Maar na een minuutje of vijf stopte hij er mee en was niet meer aan de praat te krijgen. Ik rook ook helemaal geen benzinegeur dus ik ging er maar vanuit dat de originele mechanische brandstofpomp de geest gegeven had. Nu had ik al een tijdje een electrische Hardi 18812 brandstofpomp op de plank liggen. Het was de bedoeling deze achter bij de tank te monteren tegelijkertijd met het veplaatsen van de accu naar de kofferbak. Nu dus maar even een tussenoplossing bedacht: de electrische brandstofpomp voorin onder de motorkap monteren.

Onder het ruitensproeierreservoir was nog een mooi plekje vrij. De brandstofleiding komt daar de motorruimte binnen en ik kon er ook nog een beetje goed bij met een schroefboormachine om twee gaatjes in het binnenscherm te boren voor de bevestiging van de pomp. Netjes twee blindklinkmoeren er in gezet en een relais voor de schakeling van de stroom. Op de groen/gele draad bij de spanningsregelaar staat een met een contact meeschakelende +12 Volt. Lekker in de buurt dus die kon ik mooi als schakeldraad gebruiken voor het relais. Een vaste +12 Volt voeding komt vanaf het extra zekeringenkastje dat ik boven de accu heb gemonteerd. De brandstofleiding (gewapende rubber slang) voorlopig maar even met tywraps bovenlangs gemonteerd. Ziet er niet zo mooi uit maar het is maar tijdelijk. Zit in elk geval wel degelijk vast.

 

Contact aangezet en de Hardi pomp begon wat geluid te maken. Na een paar seconden was het stil: blijkbaar stopt de pomp met werken als er voldoende druk is opgebouwd. Dat scheelt onnodig geluid.

De nieuwe electrische Hardi pomp bevalt prima. Met de mechanische pomp moest ik eerst de motor een tijdje starten voordat hier leven in kwam. Nu zet ik het contact aan, wacht even tot de vlotterbakken zijn volgepompt en daarna in één keer starten. Dat is toch een stuk fijner voor de accu!