Onderstel

 

Van de vier nieuwe banden was de Mustang aardig opgeknapt. Er zaten kortere veren onder aan de voorkant waardoor de Mustang erg raar voorover hing. Dat vond ik er echt niet uitzien dus moesten er originele veren onder. Movie Cars had nog een gebruikt setje liggen wat ik zo mee kreeg.

Met die originele voorveren zag het er wel een stuk beter uit, maar de wegligging werd er niet beter van. De Mustang leek met wat hobbels in de weg wel op een deinend schip. In een rare lange hobbel in de weg reed ik zelfs de nieuw gemonteerde longtube headers aan de grond! Dat was dus niet de bedoeling!!!


Dan alles gelijk maar even goed aanpakken:

- Koni Classic schokbrekers rondom (rode verstelbare)
- Stuggere spiraalveren aan de voorkant (600lbs/inch) met 1 inch vulrubbers om de originele hoogte te behouden
- 5-blads achterveren
- Traction bars achter
- Dikkere swaybar voor (1 1/8")
- Swaybar achter
- 1 inch verlagingsblokken achter

 

Toen dit er allemaal netjes onder zat was de wegligging er duidelijk van opgeknapt. De 5-blads achterveren spraken in eerste instantie erg slecht aan maar dat werd naar verloop van tijd stukken beter. Blijkbaar moet je die dingen ook inrijden.

De 1 inch verlagingsblokken achter waren echt nodig: zonder die blokken stond de Mustang achter echt achterlijk hoog!

 

Zo stond de Mustang erbij met  5-blads veren zonder de verlagingsblokken.....
 

... en zo met de verlagingsblokken. Dat ziet er toch een stuk beter uit!

 

Zo ziet het er nu aan de onderkant uit.

 


In mei 2013 het kleinste (onderste) veerblad er tussenuit gehaald, ik vond 'm toch te stug. Het is nu wel beter, maar de eerst volgende keer denk ik dat het kleine blad weer terug gaat en het grotere middelste blad er tussenuit....



 

Shelby-drop

In mei 2013 was het dan zover: de Shelby-drop. Via het DM&FF had ik een mooie lasergesneden mal gekocht:

 

Bij het demonteren kwamen we twee probleempjes tegen:

- De nog niet zo lang geleden nieuw aangeschafte spring-perches waren niet lekker meer: de bus zat los in het bracket, aan beide kanten. Het rubber was nog goed dus even schoongemaakt en met een paar lasjes vastgehecht. Je moet natuurlijk oppassen dat het niet te heet wordt waardoor het rubber verbrand.

- De bussen van de onderste draagarmen (waar de rubbers in zitten) zaten los in de draagarmen. De draagarmen schoven er over heen en weer, het waren niet de rubbers waarvan ze bij de APK dachten dat ze slecht waren. Ook deze bussen voorzichtig gepuntlast en alles zat weer netjes vast. Omdat het allemaal lekker opschoot hebben we gelijk de achterveren ook angepakt: de kleinste van de bladen er tussenuit gehaald. Vijf bladen vond ik echt veel te stug.

De auto moet nog uitgelijnd worden. Het resultaat na een kilometer of 50 rijden is dat de auto aan de voorkant 2cm is gezakt door de Shelby-drop en aan de achterkant 1cm door het weghalen van het onderste kleine veerblad. De auto voelt aan de achterkant wat comfortabeler aan. De voorkant staat nu op 63,5cm van de grond/34cm hart wiel tot aan de rand van het voorscherm (was 65,5cm grond/36cm hart wiel), de achterkant 67cm van de grond/36cm hart wiel (was 68cm grond/37cm hart wiel). De verlagingsblokken zijn er achter tussen blijven zitten, eigenlijk wil ik daar nog 2cm zakken, de verhouding is naar mijn idee een beetje weg nu. Verbazingwekkend dat je die 1cm verschil in zakken van de voor- en achterkant blijkbaar toch ziet.


Op 07-07-2013 gebeurde dus toch waar ik al bang voor was: op zo'n geweldige verkeersdrempel in Rotterdam reed ik de uitlaat aan de grond. En voordat ik de stad weer uit was nog twee keer.... Ik heb dus even een probleempje op te lossen, maar nog geen idee hoe. Waarom bouwen ze die headers nou niet anders!?


Een paar mooie aluminium/stalen 2" bussen voor op de voorveren te pakken gekregen. Dit was echter geen succes, de Mustang stond hiermee veel te hoog aan de voorkant. Er zitten nu een setje stuggere voorveren met standaard lengte voor een '68 Mustang onder zonder bussen. Dat komt aardig in de richting, misschien iets te hoog. Maar dat is natuurlijk eenvoudig aan te passen door een stukje van de veer af te halen. Eerst maar eens uitlijnen. Op 04-09-2014 was het zover, om 08:00 uur stond de Mustang op de brug bij Reedijk Bandenservice in Strijen.

Het kostte 3 uur om de Mustang netjes uitgelijnd te krijgen. Caster, camber en toespoor zijn nu juist ingesteld. Kosten:  €  280,00.

 

Subframe connectors

Ik heb er lang over nagedacht maar in augustus 2013 dan toch besteld: subframeconnectors! Nog steeds niet helemaal tevreden met de wegligging dus maar een stapje verder. Dit zijn in elk geval goed betaalbare opties.

10-2013: ze zijn binnen!

Eerst maar eens netjes geschuurd, ontvet en in de Hammerite gezet. Op 03-07-2014 er netjes onder gelast bij Mustang Country.

Stand van zaken 09-2014

Na alle aanpassingen is de stand van zaken op 09-2014 als volgt:

 

  - Koni Classic schokbrekers rondom (rode verstelbare)

  - Stuggere spiraalveren voor van een '68 Mustang (standaard lengte, geen vulbussen)

  - 4-blads achterveren (kortste/onderste blad van het 5-blads set verwijderd)

  - Traction bars achter

  - Dikkere swaybar voor (1 1/8")

  - Swaybar achter

  - 1" verlagingsblokken achter

  - Subframeconnectors

 

De hoogte van de auto aan de voorkant bevalt me nu wel. Ook de bladveren achter met de vier langste bladen bevallen wel, is nu duidelijk meer in balans met de voorveren van de '68 die ook iets stugger uitvallen dan die ik er eerst onder had. Eerst maar eens een tijdje rijden, kijken hoe dat gaat.

Nog meer plannen? Natuurlijk: een maatje hogere banden vóór (215/65-15 i.p.v. 215/60-15) en een metalen trunk-devider achter de leuning van de achterbank. Ook dit laatste komt de stijfheid van het chassis ten goede.