Uitlaat

De uitlaat werd slecht. Nou ja 'slecht', ik wilde eigenlijk gewoon een mooie dubbele uitlaat en deze enkele pijp zag er toch wel wat roestig uit.... Dus de hoogste tijd voor een nieuwe uitlaat!

Na wat rondkijken werd het een dubbele RVS uitlaat met een diameter van  twee inch van EPS. Bij EPS kunnen ze alle uitlaten voor je op maat maken. Voor mijn Mustang lag-tie al kant en klaar op de plank omdat deze redelijk veel voorkomt. Deze sluit zo aan op de originele gietijzeren spruitstukken. Je kunt kiezen tussen absorbtie- of reflexiedempers. Voordeel van de absorbtiedempers is dat de uitlaatgassen minder weerstand ondervinden, re reflexiedempers zijn wat stiller.

"Maken die absorbtiedempers veel herrie?" "Valt best mee hoor, als je voor het stoplicht staat hoor je 'm bijna niet.... Alleen als je wegrijdt draait iedereen zijn hoofd om!" Proberen dan maar! Gelukkig wilde Joris wel even door de dempers heen kijken, ik had namelijk één absorptie en één reflexiedemper gekregen. En even een keertje op en neer van Rotterdam naar Groningen om een demper om te ruilen is niet echt leuk. Een paar mooie RVS sierstukken voor op het einde van de uitlaat erbij. Die blijven mooier als chroom en zo-ie-zo vind ik de wat gelige gloed van RVS mooier als het 'koude' chroom.

Het er onder zetten was nog een hele klus. Aan de pasvorm lag het zeker niet, maar je kunt de pijpen op veel manieren draaien en je hebt natuurlijk geen voorbeeld: de originele enkele uitlaat is compleet anders! Ook moet je er rekening mee houden dat de úitlaat over de hele lengte zo'n 3 centimeter langer wordt als hij warm is. Ook dan moet de uitlaat dus goed vrij blijven van de auto. Ook de remslang achter zit in de weg, die moet je wat anders monteren anders loop je kans dat-ie kapot gaat door de hitte. Ik heb de auto wel drie keer opnieuw op de brug gehad voordat alles een beetje op de juiste plaats zat. Tja, als je het allemaal zelf wilt doen ben je toch meestal wel wat langer bezig. Ach, het is een hobby he....

Het geluid is prima. De absorbtiedempers dempen eigenlijk alleen de hoge tonen zodat er een mooie diepe sound overblijft. Ook op de lange afstand is het goed te doen: geen lage 'drown' waar je op den duur hoofdpijn van krijgt.

De tweede stap was de montage van een setje longtube headers. Dit is een Dynomax setje geworden met keramische coating. Deze coating moudt de warmte voor een groot deel in de pijp waardoor het minder warm wordt in de motorruimte. Ook blijven de pijpen netjes roestvrij.

Natuurlijk moest ik het me weer extra moeilijk maken: dit is compleet de verkeerde volgorde, ik had gewoon in één keer een complete set moeten kopen dat had me een heleboel werk gescheeld! Nu moest ik de uitlaat inkorten en pas maken op de haeders. Dat kostte een hele hoop passen, meten, zagen en buigen. En dan is RVS nu niet het prettigste materiaal om mee te werken.

Om de headers erop te krijgen was ook nog een hele klus. Aan één kant moest zelfs een motorsteun los en het blok omhoog gekrikt worden om ruimte genoeg te krijgen om de header er tussen te schuiven. Ook de bouten in de kop gaven wat problemen: je moet eerst alle bouten volledig door de header steken en een paar gangen in het blok draaien, daarna allemaal om beurten gelijkmatig aandraaien. In eerste instantie had ik er een aantal tever ingedraaid en liep ik vast op een bout die aan de binnenkant van een bacht van de header lag. Deze was te lang zodat ik door de bocht niet recht voor het schroefdraad in het blok kon komen. Alles lossen en de header een centimeter van de kop terug laten zakken was toen de enige oplossing.

Als je het jezelf toch al moeilijk hebt gemaakt door het in twee delen te doen, waarom zou je het jezelf dan nog niet moeilijker maken door er een deel 3 aan toe te voegen? Bij de reparatie na de crash had ik er een GT rear valance op laten zetten waar de uitlaten doorheen moesten lopen. Dat vond ik wel heel erg mooi!

In de breedte kwam het aardig uit, alleen de hoogte moest wat worden aangepast. Aangezien ik zelf geen gereedschap heb om RVS te lassen ben ik naar een kennis gegaan die in  dit soort werk gespecialiseerd is (Van der Wouden Techniek). Aan de rechterkant was er aardig wat ruimte naast de benzinetank en was het aardig snel geregeld. Aan de linker kant was het echter allemaal veel krapper en kostte het heel wat pas- en meetwerkt om alles netjes op zijn plaats te krijgen. Maar het resultaat mag er zeker zijn!