De Mustang was uitgerust met trommelremmen rondom. Er was wel een after-market rembekrachtiger geïnstalleerd maar het remde niet echt prettig: je kwam best wel tot stilstand maar je had af en toe twee rijbanen nodig omdat de Mustang nooit rechtuit ging tijdens het remmen.

Het werd dus tijd voor een Front Diskbrake Conversion met dubbele hoofdremcilinder, gescheiden remcircuit voor-achter en een vacu├╝m rembekrachtiger. Het prijskaartje voor zo'n kit is wel iets minder, maar met de crash van vriend Joris in het achterhoofd was de beslissing toch al snel genomen. Zo'n set is altijd nog goedkoper als een opgekreukelde Mustang!

De set van SSBC besteld bij Mustangs Unlimited in de USA (artikel A120P). Als je zo op hun website kijkt en daar wat verzendkosten en belasting bijrekend kom je toch wel wat goedkoper uit als dat je het hier in Nederland koopt. Alleen jammer dat ik er twee linker mounting brackets bij kreeg in plaats van een linker en een rechter. Op dat moment had ik dus echt een probleem: ik kon niet verder en nergens in Nederland kon ik een rechter bracket krijgen. Ik begon het vermoeden te krijgen dat de paar tientjes die ik goedkoper uit was om de onderdelen direct in Amerika te bestellen me nu al duur zouden komen te staan... Ik heb via de email direct contact opgenomen met SSBC met een foto erbij van het linker bracket zodat duidelijk was wat ik moest hebben. De volgende dag geen reactie. Een beetje in de stress nog maar eens een mailtje gestuurd, komend weekend was er een meeting en daar wilde ik toch wel graag naartoe! Ook die dag geen reactie... Op de derde dag lag er een rechter bracket in mijn brievenbus: dat hadden ze toch wel erg snel geregeld bij SSBC! Klasse, alleen had ik een reactie op mijn email toch wel leuk gevonden, dat had me toch wel wat stress bespaard. Alles heeft een perfecte passing, het is gewoon een kwestie van schroeven. Alleen het vastzetten van de hoofdremcilinder gaf wat problemen: je komt er met je vingers bijna niet tussen om 'm op de U-beugeltjes vast te zetten. Uiteindelijk overigens wel gelukt. Zo snel als het monteren ging zo lang heb ik zitten tobben om het spul te ontluchten. In eerste instantie kreeg ik het systeem helemaal niet ontlucht, ik bleef het pedaal maar naar de bodem trappen. Ik snapte er echt helemaal niets van, remmen ontluchten had ik al honderd keer eerder gedaan. Op een gegeven moment een speciaal meegeleverd clipje met slangetjes gebruikt om de remvloeistof in de hoofdremcilinder rond te pompen. Het leek me een totaal nutteloos ding maar ik kreeg het daarmee redelijk voor elkaar. Alleen had ik toen een ander probleem: de remmen kwamen niet goed meer los! Uiteindelijk heb ik de hoofdremcilinder er afgehaald en helemaal gedemonteerd. Er bleek toen ijzerslijpsel en zelfs hele krullen in de cilinder te zijn achtergebleven van de productie! Na alles netjes schoongemaakt te hebben ging het ontluchten probleemloos en werkte alles zoals het hoorde.

Als je dus zo'n setje aanschaft: demonteer eerst de hoofdremcilinder en maak alles schoon, dat bespaart je een hoop tijd en stress!

De set is een reproductie van de destijds leverbare originele set met vierzuiger remklauwen. Het remt echt perfect!

 

De complete set.

De remblokken heb ik in een later stadium vervangen door EBC Yellow Stuff DP41157. Uitstekende remblokken, wel even warmremmen voor optimale bite!