Eén van de eenvoudigste manieren om de wegligging van een 66 Mustang te verbeteren is de 'Upper Control Arm Drop', ook wel de 'Shelby Drop' genoemd. wat je hierbij doet is de bovenste draagarm één inch lager op de auto bevestigen. Dit kan heel eenvoudig met onderstaande mal. De mal vastbouten op de bestaande gaten en daaronder de nieuwe gaten boren.
Om gelijk even twee misverstanden uit de wereld te helpen:
* Bij een drop van één inch bij een 65-66 Mustang hoeven er geen (schuine) vulplaten(negative wedge kit) tussen fusee- of stuurkogels gezet te worden. Dit valt binnen het standaard bereik van de kogels.
* De Mustang zal ongeveer tussen 0,65 cm en 1,60 cm zakken dus niet 1 inch (2,56 cm). Mijn 66 coupe zakte 1,5 cm. Wil je niet dat de auto zakt dan is dit op te lossen met standaard verkrijgbare ABS bussen van 1 inch hoogte die op de voorveren gezet kunnen worden.
Boormal voor de 65-66 Mustang.
Het lager monteren van de bovenste draagarm heeft het volgende resultaat:
* De Mustang zakt in zijn geheel iets naar beneden. Hierdoor komt het zwaartepunt lager te liggen waardoor de wegligging verbetert.
* Het 'rollen' van de Mustang in bochten wordt met 7% tot 9% verminderd.
* De voorwielen gaan bij het inveren gelijk naar een negatief camber. Dit betekend dat in plaats van dat de wielen enigzins naar buiten staan de wielen enigzins naar binnen komen te staan. Dit geeft meer grip in de bochten.
Na de Shelby Drop moet de auto wel opnieuw worden uitgelijnd. De gegevens voor het uitlijnen:
* Niet meer dan 0,25 graden verschil tussen bestuurders- en passagierskant
* + 2,0 tot + 3,5 graden caster
* 0,0 tot - 2,0 graden camber
* 3/32 tot 1 1/32 inch toespoor.
En werkt het? Ja! het werkt echt super! het vage gevoel rond de middenstand van het stuur is veel minder geworden en de auto voelt veel betrouwbaarder aan bij het insturen. Het is echt een aanrader om te doen!
Voor deze optie heb je in principe géén materiaal nodig. Er hoeven alleen per kant twee nieuwe gaten geboord te worden voor de lagere bevestiging van de bovenste draagarmen. Daarna moet de auto wel uitgelijnd worden. Wil je dat de auto aan de voorkant niet zakt zorg er dan voor dat je de veerbussen hebt voordat je begint anders is het achteraf dubbel werk.