Na de crash in de Vogezen besloot ik dat de Mustang gelijk maar helemaal goed aangepakt moest worden. Helemaal kaal- en strakmaken en opnieuw spuiten in de originele kleur. Dat was even een flinke kostenpost maar een deel werd door de verzekering betaald in verband met de schade in de Vogezen.
Omdat ik op dat moment erg weinig tijd had en ook geen mogelijkheden heb ik besloten het werk deze keer uit te besteden. Met een 'Mustang specialist' had ik afgesproken dat zij alles zouden demonteren, plaatwerk doen, strakmaken en spuiten. Daarna zou ik komen om zelf de Mustang weer op te bouwen.
Het oude vinyl dak moest er af. Het lag voor een groot deel los en er zat wat roest onder. Als ik 'm met warm water waste kwamen er allemaal rimpels in het vinyl: blijkbaar zette dat dan flink uit door de warmte.
Als je een 40 jaar oude auto echt kaal gaat maken kom je vanalles tegen. Tenslotte heeft-ie al een heel leven achter de rug. De Mustang had een echte 'American paintjob' gehad, zelfs de ornamenten voor de achterwielen waren gewoon afgeplakt en niet gedemonteerd. Het originele Whimbledon White is hier goed te zien.
Kaal is dan ook echt kaal: de ruim 40 jaar oude verf moet er echt helemaal af.
Daarna strakmaken. De deuren zijn er ook uit geweest om twee lelijk ingezaagde speakergaten dicht te maken.
Het plan was leuk bedacht, maar toen de Mustang klaar stond om opgebouwd te worden had ik nog net zo weinig tijd. Maar eens met de garage gaan praten en afgesproken dat zij de Mustang weer netjes op gingen bouwen.
Opbouwen is mooi werk. Ik vind het nog steeds jammer dat ik er de tijd niet voor vrij kon maken.
En natuurlijk weer een vinyl dak erop.
Na wat vertragingen was het uiteindelijk zo ver: maart 2008 was de Mustang klaar en ik kon 'm op gaan halen. De wagen zag er echt geweldig uit in het originele Wimbledon White met het zwarte vinyl dak. Op de terugweg had ik echter gelijk al een flink probleem: het regende en het duurde niet lang of ik had een overdekt zwembad: het water kwam bij bakken naar binnen! Knap chagrijnig heb ik de Mustang thuis in de garage geparkeerd: als het morgen droog is maar eens rustig verder kijken.
Lees en huiver!
De nadere inspectie de volgende dag maakte me niet echt vrolijk. Bij de garage hadden ze de ruiten niet afgekit waardoor deze aan alle kanten lekten. De sierstrips zaten er allemaal al op dus dat werd een lastige klus om te herstellen. Ramen en deuren waren slecht afgesteld waardoor ze niet aansloten op de rubbers en de deuren domweg naar beneden 'openvielen' als je ze open deed. Doordat de deuren op de achterschermen hingen waren de rubbers bij de achterramen tot op het ijzer doorgesleten. De Window Frame Molding Seals waren vergeten. De auxelery sillplates waren verkeerd om gemonteerd: de rechter zat links en de linker zat rechts! Commentaar van de 'Mustang Specialist': Die dingen hebben we ook nog nooit eerder gezien! Een bevestigingsbout van een lightdoor was met kit vastgelijmd omdat deze niet 'pakte' in de clip erachter. Mijn mooie JBL-speakers onder de hoedenplank waren ze 'vergeten' te demonteren: ze zaten nu helemaal vol met troep waardoor de conus niet meer vrij kon bewegen. Pogingen om ze schoon te maken leverden niets op, blijkbaar zat er ijzerslijpsel tussen wat door de magneet werd vastgehouden. Die kon ik dus gewoon afschrijven! De verstevigingsplaat voor de export-brace die ik meegegeven had waren ze er vergeten in te lassen, dat was dus te laat, had voor het spuiten moeten gebeuren. Het hemeltje is niet netjes opgespannen en zit vol met vouwen en kreukels, is ergens te kort afgeknipt en vervolgens weer een stuk aan geplakt. Bij één C-stijl is de stof te kort afgeknipt waardoor deze niet vastgezet kan worden en de isolatie er tussenuit komt dwarrelen als de wind een beetje naar binnen blaast. De zorgvuldig door mij uitgelijnde middenconsole zat er weer helemaal scheef in. Bij demontage bleken de vulbussen verdwenen, één van de twee schroeven voorin zat ergens naast het gat gestoken en een andere was compleet dolgedraaid. De stootrubbers van de motorkap en het kofferdeksel waren domweg niet gemonteerd. Op bevestigingspunten waar ik netjes een blindklinkmoer had bevestigd was er gewoon een parker ingedraaid: weg schroefdraad. Blijkbaar ook nog nooit blindklinkmoeren gezien. Nieuw ingelast plaatwerk was niet afgekit zoals het hoort. De bumper-guards aan de voorkant waren van onderen niet vastgezet aan de chassisbalk maar aan de front-valance. Dat zat niet echt stevig aan zo'n stuk blik en heeft de verf van de front-valance ook aardig beschadigd. De afgesproken antiroest-behandeling was niet gedaan. De randen van de achterschermen waren op mijn verzoek gerold maar verder niet behandeld of afgekit. Van de door mij nieuw aangleverde achteruitrijlampen zijn van de rechter de stekkers geknipt en de draden aan de kabelboom vastgetapet. De doorvoertules zaten rechts en links niet in het plaatwerk en de kabel hing gewoon op de metalen rand. De doorvoortule van de door mij nieuw aangleverde radioantenne zat ook niet in de plaat maar hing er ergens achter bij het splash-shield. De owners Card Tag was voor de verandering maar eens onder de motorkap op het linker voorscherm geplakt. Dit vrij zeldzame plaatje hoort thuis in het dashboardkastje. De factuur klopte ook van geen kanten: zelf aangeleverde onderdelen die waren opgevoerd voor de prijs van origineel werden gecrediteerd voor de prijs van immitatie materiaal. Dat scheelde een factor vijf die ze zelf maar even in hun zak dachten te stoppen! De scharnieren van de achterklep stonden nog gewoon in de primer zoals ik ze had aangeleverd, niet gespoten, zo erop geschroefd. Cowlvent repareren? Ben je gek, wat dicht is dat is dicht, niks aan doen..... een kenner zou beter moeten weten.
Kortom: het was één groot drama. Als je zelf altijd heel netjes en precies aan je Mustang gewerkt heb schieten de tranen echt in je ogen als je 'm op deze manier 'mishandeld' terug krijgt na het betalen van ettelijke duizenden Euro's. In eerste instantie ben ik met de Mustang teruggegaan en heb er samen met een monteur een dag aan gewerkt maar in die tijd kregen we alle problemen niet opgelost. Ook heb ik het wel een beetje gehad als iemand met een breekijzer probeert mijn achterraampjes af te stellen en als dit niet lukt begint te roepen dat het raammechanisme versleten is waardoor het niet lukt. Vervolgens lukte het mij zelf wel op een 'normale' manier.
Hoe gooi je je naam als 'gespecialiseerd Mustang garagebedrijf' te grabbel! Het bedrijf bestaat intussen niet meer...nee, dat verbaasd me echt helemaal niets! Na wat informeren bleek ik niet de enige met problemen. Ik ben nog steeds heel blij dat ik ze niets 'technisch' aan de Mustang heb laten doen, ik zou er echt niet meer me durven rijden!
Met de garage heb ik een financiële schikking getroffen en ben vervolgens zelf maar weer aan de slag gegaan. Als ik achteraf kijk hoeveel tijd er in is gaan zitten en wat ik nog moet doen dan ben ik er gewoon zwaar bij ingeschoten. Mijn conclusie: dit soort werk besteed ik dus NOOIT meer uit! Ik doe het voortaan zelf of het gebeurd gewoon helemaal niet! Het plaat- en spuitwerk is gelukkig wel netjes gedaan.
Op dit moment zit ik met een heel dubbel gevoel in mijn Mustang. Als ik naar boven kijk zie ik een hemeltje vol met kreukels. Daar ben ik mee aan de slag gegaan maar alles is verlijmd en ik krijg het niet meer netjes. Balen, voor een nieuwe moeten de ruiten er weer uit en dat is veel werk en veel extra kosten. En ik heb er al een keer dik voor betaald...De middenconsole heb ik er intussen netjes recht ingezet wat me echt een stuk vrolijker maakt..
Eind 2014 was de Mustang uiteindelijk klaar. Een stuk later dan geplant maar ik had nu wel alle projecten gehad en de Mustang was in concoursconditie! De viering van 50 jaar Mustang op het circuit van Zandvoort heb ik nog mooi even meegepakt. Mede omdat het hele project me bleef irriteren en ik er achter kwam dat de Mustang ondanks alle modificaties nooit het type auto zou worden waar ik naar zocht heb ik deze eind 2014 verkocht.