Het houdt natuurlijk nooit op. Een blik onder de motorkap maakte me niet echt vrolijk. Alles zag er niet alleen oud en vuil uit maar het was er ook erg druk met de smogpomp en de aftermarket brakebooster op het linker binnenscherm.
De smogpomp met alle pijpen ging eruit, de gaten in de kop werden afgedicht met speciaal op maat gemaakte doppen. De aftermarket rembooster moest ook het veld ruimen, het originele luchtfilter verdween ook, de stuurbekrachtigingspomp werd voorzien van een nieuw binnenwerk en aan de buitenkant netjes opgeknapt, de bevestigingsbeugel gepoedercoat. Uiteindelijk werd dit het rijtje nieuwe onderdelen:
- Ford Motorsport nokkenas
- Nieuwe hydraulische klepstoters
- Edelbrock 1406 4V 600cfm carburateur
- Gepolijst 4V aluminium inlaatspruitstuk (tot 6000rpm)
- Full-length Dynomax headers met ceramische coating
- Nieuwe timing-chain en tandwielen
- Ford Motorsport open luchtfilter
- Chromen Export Brace
- Chromen Monte Carlo Bar
- Pertronics I electronische pickup (vervanger voor de contactpunten)
- Pertronics Flame Thrower bobine
- Chromen PCV filter
- Flexfan
- Chromen oliepijlstok met blauwe Ford-knop
- Chromen versnellingsbakolie pijlstok
- Nieuwe vacuümvervroeger
- Chromen dynamo ophangbeugel
- Nieuwe waterpomp (General Mogul)
- Ford Motorsport gepolijste aluminium klepdeksels
- 3-rijen radiateur
- Hardi electrische brandstofpomp
- Dubbele hoofdremcilinder
- Rembekrachtiger
- Remdrukverdeler voor/achter
- Aangepaste slangen/buizen verwarming
Plus natuurlijk zo hier en daar nog een boutje en moertje..... het liefste RVS als het even kan!
Zo zag het er toen ongeveer uit met de eerste set Pertronics bougiekabels. Al een heel stuk beter, maar uiteindelijk toch weer niet naar mijn zin.
Natuurlijk ging dit ook allemaal niet zo gemakkelijk. Bij het nieuwe aluminium inlaatspruitstuk had ik een setje nieuwe draadeindjes gekregen om het op het blok vat te zetten. Draadeindjes in de kop gedraaid, siliconenpakking op de kop, inlaatpakking erop, daarop weer siliconenpakking en hop het spruitstuk erop! Toen bleken de nieuwe draadeindjes maar net één gang schroefdraad boven het spruitstuk uit te komen! Na heel veel friemelen en stress dat de siliconenpakking op zou drogen heb ik de draadeinden allemaal zoveel terug kunnen draaien dat er precies een moer helemaal op het schroefdraad kon. Als ik van te voren gepast had dan had ik toch een stuk minder stress gehad....
In tweede instantie heb ik er een kunststof spacer tussen gezet om er voor te zorgen dat de carburateur wat minder warm werd in verband met vapour-lock problemen. De lelijke slangen voor de verwarmingsradiateur vervangen door een paar mooie pijpjes, de PCV afzuigslang door een maai RVS pijpje en de PCV-klep vernieuwd.
De mooie nieuwe glimmende Edelbrock 1406 4V 600CFM carburateur.
Het nieuwe binnenwerk wat ik voor de stuurbekrachtigingspomp gekocht had zag er wat anders uit dan het oude binnenwerk. Ik kon dan ook niet helemaal goed zien hoe het nieuwe binnenwerk er in zou moeten. Toen de pomp weer in elkaar zat had ik geen oliedruk. Na geruime tijd tobben heb ik alsnog het binnenwerk omgedraaid en het probleem was opgelost: ik had oliedruk! Het volgende probleem diende zich echter al weer aan: de pomp lekte olie op de buitenrand, ondanks dat ik ook de grote buitenste O-ring had vervangen. Na veel tobben alles weer schoongemaakt en in elkaar gezet met O-ring en siliconenpakking. Al jaren geen lekkage meer.
Na deze foto is de Mustang gespoten waardoor o.a. de binnenkant van de motorkap en het deel onder de voorruit er weer een stuk frisser uit zien. De stuurbekrachtigingspomp is zwart gespoten en er zit een nieuwe 3-rijen radiateur in.
Eigenlijk is elke foto een soort van 'tussenstand', klaar ben je eigenlijk nooit....