Eind 2013 had ik de carburateur van de Mustang gehaald voor mijn bougiekabel-pijpje project. Aan de buitenkant had ik 'm netjes schoongemaakt met behulp van een tandenborstel en de benzine had ik er uit laten lopen. Tijdens het schoonmaken van de buitenkant had de carburateur ook op z'n kop gelegen en was vervoerd, dat was 'm niet echt oed bevallen. Toen ik de carburateur weer op de Mustang had gemonteerd startte hij slecht, wilde niet stationair lopen en bij controle bleek er maar uit één van de twee pijpjes van de accelleratiepomp benzine te komen. Blijkbaar zat er het een en ander verstopt.
Eerst maar eens een pakkingsetje besteld, ik wilde alles wel compleet klaar hebben liggen voordat ik ging beginnen. Carburateur weer gedemonteerd en open gemaakt en toen schrok ik toch wel even wat ik daar tegenkwam:
Aardig wat bagger! En het vreemde was dat de filtertjes voor de vlotternaalden helemaal schoon waren! Nu hoor ik van diverse kanten dat dit komt door de slechte houdbaarheid van de hedendaagse benzines. Er wordt gesproken over een 'standtijd' van 6 tot 12 weken. Dat betekent dus regelmatig rijden en tanken om de benzine 'vers' te houden.
Er zaten flink wat nieuwe onderdeeltjes in de 'Carburetor Rebuilding Kit'. Eigenlijk had ik alleen een nieuwe pakking in gedachten maar nu ik het toch had gelijk alles maar vervangen en de vlotterhoogte opnieuw afgesteld.