Veel mensen houden zich bezig met het verhogen van de torsie-stijfheid van het chassis van de Mustang. Er zijn allerlei theorie├źn over maar je komt weinig echte praktijktests tegen.

Hier een verslag van iemand die het wel in de praktijk heeft getest.

 

De uitkomst in het kort:

 

Export Brace  25%

Diagonals  12%  (zelfde als exportbrace maar dan verstelbaar met balljoints)

Rear seat divider  11%  (Gelaste stalen plaat achter de leuning van de achterbank)

MII cross member  11%  (aan het subframe gelaste dwarsbalk aan de onderkant tussen de voorwielen)

Firewall to subframe braces  5%

Subframe X-brace  3%

Factory crossmember  3%

Jacking rails  3%

Weld braces to aprons and shock tower panels  2%

Monte Carlobar  0%

Passenger torquebox  0%

Subframe connectors  0%

 

De exportbrace heeft dus het meeste resultaat en is 'bold-on'. Die kun je er dus zo inzetten: zou ik gelijk doen!

De rear seat devider is ook goed te doen. Als je niet wilt lassen kun je deze ook vastbouten, het effect zal dan waarschijnlijk wel iets minder zijn.

De MII crossmember is een flinke klus, je hoeft er echter niet veel voor te demonteren, vanaf onder kun je er goed bij komen.

 

De veelbesproken subframeconnectors hebben dus erg weinig effect op de torsie-stijfheid van de auto volgens deze gegevens. Toch heb ik ze in augustus 2013 besteld om de Mustang wat steviger te maken in de lengterichting. Intussen zitten ze er ook al onder, maar ik heb nog niet echt kunnen testen. Misschien dat ze niet zozeer iets verbeteren aan de torsie-stijfheid van de Mustang maar wel aan de algehele stijfheid van het chassis.